Social Media

Waarom speciale lettertypes op Instagram niet werken

Gebruik jij soms speciale lettertypes op Instagram?

Zoals deze?

𝒯𝒽𝑒 π“†π“Šπ’Ύπ’Έπ“€ π’·π“‡π‘œπ“Œπ“ƒ π’»π‘œπ“ π’Ώπ“Šπ“‚π“…π“ˆ π‘œπ“‹π‘’π“‡ 𝓉𝒽𝑒 π“π’Άπ“π“Ž π’Ήπ‘œπ‘”.

Hier zijn enkele goede redenen om ze niet meer te gebruiken.

 

Keep it simple

Ik had er al mijn eigen mening over. Ik hou niet van die speciale lettertypes omdat ze moeilijker leesbaarder zijn dan de standaard tekst dus ik was al wat bevooroordeeld.

Af en toe zag ik het passeren op bedrijfsaccounts. Om eruit te springen kan je wel eens proberen met de tekst te experimenteren, maar gebruik het niet in Γ©lke caption. Dit is waarom.

Ik deed een rondvraag op mijn Instagram wat anderen nu vinden van die speciale lettertypes. Ik vroeg 3 zaken adhv een voorbeeldje:

  1. Doet het je verder lezen?
  2. Vind je dit er reclameachtig uitzien?
  3. Vind je het leesbaar?

 

Doet het je verder lezen?

32% zei ja, maar 68% zei nee! Gebruik dus zeker geen speciaal lettertype om je caption mee te starten. Je zal er een heleboel mensen mee mislopen die niet verder lezen. In plaats daarvan gebruik je beter een catchy eerste zin die zorgt dat je de aandacht trekt.

Vind je dit er reclameachtig uitzien?

Op sociale media willen mensen helemaal geen reclame zien of volgen. Deze vraag vond ik dus heel belangrijk om te stellen. Het resultaat? 71% van de stemmers vindt het lijken op reclame.

Vind je het leesbaar?

Persoonlijk vind ik het zelf niet zo goed leesbaar, maar daar waren mijn stemmers het niet mee eens. 65% vindt het wΓ©l leesbaar genoeg.

 

Conclusie

Gebruik speciale lettertypes eerder voor je persoonlijke account en om zaken te highlighten. Gebruik het zeker niet op je business account want het ziet eruit als reclame en doet niet verder lezen. Houd het eerder simpel met het standaard Instagram-lettertype.

Publicatiedatum

CategorieΓ«n